Ny lov forbyder at køre med sommerdæk i vinterføre
Tirsdag d. 27. maj 2025Folketinget har den 20. maj 2025 vedtaget en ændring af færdselslovens § 67, stk. 3, som i praksis betyder, at det vil være forbudt at køre med sommerdæk i vinterføre.
Teksten i færdselsloven vil blive ændret, så det fremgår, at man ikke må køre med ”åbenbart uegnede dæk” til følgende:
Stk. 3. Føreren af et køretøj skal til enhver tid være opmærksom på, at køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand, særligt at styre-, bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, at køretøjet ikke er forsynet med åbenbart uegnede dæk og at tilkoblingen til eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig.
HVAD ER SÅ ”åbenbart uegnede dæk”?
Det vil være op til politiet, at skønne dækkenes egnethed i forhold til det aktuelle føre, men loven siger, at M+S-mærkede dæk er vinterdæk.
Dermed tolker vi, at dæk uden M+S-mærkning – altså sommerdæk – vil være uegnede i vinterføre.
Dog er der yderligere i noterne til lovforslaget skrevet, at ved hårdt vinterføre, skal køretøjet være forsynet med snefnugmærkede dæk (3PMSF).
Derfor anbefaler vi herfra, at man benytter snefnugmærkede dæk i vinterføre, så går man ikke galt i byen.
Dette anbefales i øvrigt af Færdselsstyrelsen på deres hjemmeside https://www.fstyr.dk/privat/krav-til-koeretoejer/vejledning-om-daek:
Færdselsstyrelsen anbefaler følgende:
- Skift til vinterdæk i god tid, hvis du ikke kan undvære din bil, når der er risiko for sne, is og sjap.
- Hvis du ikke skifter til vinterdæk, er det vigtigt, at du ikke kører på dage med risiko for sne, is og sjap.
- Vinterdæk har enten dækmærket ”M+S” eller ”3PMSF”. Det bedste dæk, hvis der er sne på vejen, er 3PMSF.
Ændringen i færdselsloven gælder alle typer køretøjer, men vi har en formodning om, at der kommer en nærmere præcisering, så kravet på køretøjer over 3.500 kg totalvægt kun vil gælde på styrende og trækkende aksler – og at trailere vil være undtaget.
Uanset hvad, så gælder ændringen pr. 1. juli 2025, hvor der samtidigt vil blive indført krav om mindst 1,6 mm mønsterdybde på dæk til køretøjer over 3.500 kg totalvægt.
(teksten er lånt fra Dækspecialisternes Landsforenings nyhedsbrev)