Akut hjælp til sommerbilisterne
Mandag d. 20. juli 2020
Familien er samlet og bilen er pakket til randen med bagage, badedyr og en masse andet godt til ferien. Pludselig sker det – et af bilens dæk punkterer! Reservehjulet eller dæktætningssættet ligger naturligvis nederst i bagagerummet – under alt det som fylder godt op i bilen.
Nødtætning kræver et efterfølgende værkstedsbesøg
Hvad enten du selv skifter eller får hjælp til at skifte til reservehjulet, hvis det overhovedet er en del af bilens udstyr, så er det ofte til et nødhjul, hvor man maksimalt må køre 80 km/t. Det samme gælder, hvis der foretages en nødtætning af dækket med bilens nødkit med lappespray, eller hvis autohjælp kommer med assistance. Her må man også kun efterfølgende køre maksimalt 80 km/t med en maksimal distance på 80 kilometer, og så bliver ferieturen ekstra lang.
Du skal derfor være opmærksom på dette, da tætninger som udføres undervejs absolut kun er nødtætninger. Et dæk kan kun repareres forsvarligt, når det tages af fælgen, og skaden udbedres af en specialist.
Landsdækkende Dæk Specialister giver akut hjælp
Heldigvis er hjælpen lige om hjørnet.
Dæk Specialisternes Landsforening (som Ovethi er en del af) har 150 dækcentre fordelt over hele landet, ja sågar også på Færøerne. Og de er lette at finde.
På hjemmesiden www.enrigtigdækspecialist.dk kan du let finde et dækcenter i det område, hvor du har akut behov for hjælp.
Faren lurer på vejene – 446.000 biler på vinterdæk
Og så lige et ekstra godt råd. Hvis du er én af de 446.000 bilejere, som endnu ikke har skiftet fra vinterdæk til sommerdæk, så se at få det gjort, inden ferien begynder på den varme asfalt.
Og er du en af dem, der har skiftet, så se dig ekstra godt for på vejene, for der er altså desværre alt for mange, der fortsætter sommeren over på bilens vinterdæk, hvilket kan udgøre en ekstra fare for alle trafikanter.
Bilens vigtigste sikkerhedskomponent
Dæk har sikkerhedsmæssige konsekvenser for trafiksikkerheden, og Færdselsstyrelsen har påvist, at fejl på biler er skyld i hver femte ulykke – og her er manglende dækskifte en del af det.
Ved høje temperaturer kan vinterdækket blive ustabilt, og det har om sommeren dårligere bremselængde og vejgreb. På våd vej har vinterdæk 15% længere bremselængde om sommeren, og på tør vej er der 10% dårligere vejgreb f.eks. rundt i en kurve.
Og det koster på feriebudgettet til mere brændstof. Vinterdæk har op til 15% højere rullemodstand og dermed øges brændstofforbruget også. Endvidere slides vinterdæk hurtigere i sommervarmen, hvilket både direkte og på langt sigt koster på budgettet.
Pas på vægten
Når bilen er pakket til sommerferie, er der ofte meget mere vægt på end til dagligt, og kravene til bilens dæk er endnu større end normalt. Det er altså en væsentlig faktor, som man skal være opmærksom på, når man begiver sig ud på ferieturen. Det er derfor en ekstremt dårlig idé at spare dækskiftet og køre på vinterdæk i sommervarmen. Man skal endvidere være opmærksom på, at vejgrebet ved pludselige bevægelser, og især kombineret med ferielæs på bilen, kan gøre bilen mere ”løs” og ustabil i manøvredygtigheden. Dette skyldes, at vinterdæk har en blødere gummiblanding, da de er tilpasset til de lavere temperaturer om vinteren.
”For at sikre det optimale vejgreb bør man derfor skifte til sommerdæk, det er ikke for sent. Husk også dæktrykket som er vigtigt hele året”, lyder rådet fra Dækbranchens specialister.
(Kilde: Dæk Specialisternes Landsforening)