Hvilke konsekvenser er der ved forkert dæktryk?
Hvis dæktrykket ikke er tilstrækkeligt i forhold til den vægt, der skal transporteres, stiger dækkets temperatur som følge af øget nedbøjning. For høj temperatur kan resultere i varige skader på dækket og i yderste konsekvens til, at dækket eksploderer. Det er således afgørende for sikkerheden under kørsel, at det anbefalede lufttryk i dækkene overholdes.
Ved for lavt tryk kører dækket mest på skulderpartierne og laver derved dårlig slitage og giver dårligt vejgreb.
Ved for højt dæktryk kører dækket kun på midten og har dermed ikke optimalt vejgreb. Dertil kommer, at der herved laves en dårlig slitage, hvilket igen betyder, at der er færre kilometer i dækket. Desuden hopper et dæk med for højt dæktryk hen over ujævnheder i vejen (på samme måde som en dårlig støddæmper).
Når lufttrykket i dækkene overholdes, kører bilen ’rent’, dvs. den styrer, bremser og reagerer rigtigt i katastrofesituationer. Og ikke mindst: Du sparer brændstof!
Dæktryk bør kontrolleres jævnligt
50% af alle personbiler kører på dæk med det forkerte lufttryk, hvilket reducerer dækkets levetid betydeligt.
** dæktryk i forhold til anbefalingerne fra køretøjets febrikant.
(Kilde: Continental Reifen Deutschland GmbH)
Ved lavprofildæk gælder der andre forhold - kontakt os!
Vedligehold af dæk
- Hvordan opbevarer og plejer jeg mine dæk?
- Hvad er dæktryk?
- Hvordan finder jeg det rigtige dæktryk til mit dæk?
- Hvor tit skal jeg tjekke dæktryk?
- Hvor tit skal jeg skifte dæk?
- Hvor længe holder dæk?
- Hvornår skal ventilen skiftes?
- Slides mine dæk lige meget for og bag?
- Er der en udløbsdato på dæk?
- Hvordan sikrer jeg at mine dæk holder længst muligt?
- Kan mine dæk blive overbelastede?