Hvordan forstår jeg EU-mærkatet?
Fra november 2012 skulle alle dæk være påført et EU-mærkat. På mærkatet kan du aflæse dækkets sikkerheds- og miljøegenskaber. Se evt. www.dæklabel.dk for yderligere information om ordningen.
Fra den 1. maj 2021 blev EU-dækmærkningen udvidet. Ændringerne er primært resultatet af EU's 2030-ramme for klima- og energipolitik, som sigter mod at nedbringe udledningen af drivhusgasser.
EU-mærkatet er opdelt i fire felter, og du læser det således:
Rullemodstand (forbrug):
Effektiv udnyttelse af brændstof og elektricitet er vigtigt både for at reducere CO2-udledningen og kørselsomkostningerne.
Klasserne er inddelt fra A til E, hvor A har mindst rullemodstand, og E har størst.
Mellem klasserne øges brændstofforbruget med ca. 0,1 liter for hver 100 kørte km, men kan variere afhængigt af bil, kørselsmønster, temperatur m.v.
Vejgreb i vådt føre (bremseegenskaber):
Vejgreb på våd vej er en afgørende faktor for sikkerheden, og dette kriterie indikerer dækkets evne til at standse bilen på våd vej og kan forklares ved hjælp af bremselængder.
Klasserne er inddelt fra A til E, hvor A har kortest bremselængde, og E har længst.
Forskellen mellem bedste og dårligste klasse modsvarer helt op til 30% kortere bremselængde. Ved en hastighed på 80 km/t vil forskellen for en typisk personbil være op til 18 meter kortere bremselængde.
Ekstern støj:
Denne illustration viser dækkets støjniveau uden for bilen.
Klasserne er inddelt fra A til C, hvor A støjer mindst og C mest.
Jo højere decibel (dB), jo mere støjer dækket. En stigning på blot nogle få decibel har stor betydning for støjniveauet. Faktisk betyder en forøgelse på 3 dB, at dækkets udvendige støjniveau fordobles.
Vinterdæk:
Snegreb
Hvis der på dækmærkaten findes et snefnug-symbol, betyder det, at dækket lever op til nogle minimumsværdier i forhold til kørsel i sne, og det kan dermed betegnes som et vinterdæk.
Isgreb
Hvis der også er et is-symbol, lever dækket også op til nogle grænseværdier for kørsel på is. Isgreb-mærkningen bruges primært i lande med ekstreme vinterforhold.
VIGTIGT!
Udover de her nævnte kriterier er der mange andre faktorer, der spiller ind, når man skal vælge et førsteklasses dæk, fx aquaplaning, kørselsstabilitet, styrepræcision, levetid, bremseevne og vinteregenskaber.
Det er derfor fortsat vigtigt, at du - udover EU-mærkaten - holder dig orienteret om resultaterne fra de mange dæktests, der kontinuerligt foretages.
(Kilde: Continental og dæklabel.dk).
Hvad siger loven?
- Hvor finder jeg lovgivning vedr. bl.a. hjul og dæk?
- Hvilke krav er der til mønsterdybden på dæk?
- Må jeg sætte en anden dækstørrelse eller dækbredde på min bil end det, den kører på?
- Må man køre med både sommer- , vinter- og helårsdæk samtidig?
- Hvilke krav er der til mine dæk, når jeg kører til udlandet?
- Må man køre med pigdæk hele året?
- Hvordan forstår jeg EU-mærkatet?