Hvad er forskellen på kold- og varmvulkanisering?
Kold regummiering er en teknik, hvor et færdigt slidbanemønster monteres på en indleveret karkasse. Inden monteringen kan finde ske, raspes karkassen, hvorved resten af det gamle mønster fjernes. Herefter monteres der et tyndt lag uvulkaniseret gummi mellem karkassen og slidbanen. Og endelig udføres selve den kolde regummiering i en tryktank ved 90-120º C.
Ved varm regummiering monteres der uvulkaniseret gummi på karkassen, hvorefter der vulkaniseres i en form. Karkassen raspes, hvorved det resterende af det gamle mønster fjernes. Herefter lægges dækket i en opvarmet dækform, hvor formen danner mønsteret på dækket under selve vulkaniseringen. Denne teknik gennemføres ved 150-160º C.
Kold vulkanisering er en billigere teknologi end varm regummiering, idet man ved varm vulkanisering også fornyer sidevæggen i dækket.
Varm regummiering bruges fortrinsvis til dæk for brug til langturstrafik, mens den kolde ofte bruges til dæk inden for national og lokal transport.
> Se også artiklen: ”Hvorfor bruge regummiering/ slidbaner (vulkanisering)?”
Generelle spørgsmål om dæk
- Hvordan vælger jeg det bedste dæk til min bil?
- Må jeg køre med blandede dæk?
- Hvor skal de bedste dæk sidde?
- Hvilke dæk kan min bil køre på?
- Hvad er aquaplaning?
- Er der særlige krav til min bils dæk når jeg kører med trailer eller campingvogn?
- Hvilke dæk til trailer og campingvogn?
- Hvilke dæktyper findes der?
- Hvad er dæktryksovervågning-TPMS?
- Hvad er et slangeløst dæk?
- Hvilke dækmønstre findes der?