×

Hvad er dæktryksovervågning?

Fra 1. november 2012 skal alle nye typegodkendte personbiler i EU være udstyret med et TPMS dækkontrolsystem defineret af UNECE Køretøjsforskrifter (forordning ECE-R64). Fra 1. november 2014 skal alle nye personbiler, der sælges i EU, være udstyret med TPMS. Men det omfatter også gulpladebiler, som er bygget efter 2012 og ombygget i Danmark, så de kan køre med op til 9 personer. Kasse-og chassisbiler er indtil videre ikke omfattet af det nye krav, ligesom der heller ikke er planer om at udvide kravet til at omfatte gamle biler. Loven gælder kun for køretøjer op til 3.500 kg.

Alle TPMS-systemer skal leve op til nogle lovkrav. Systemet skal løbende udmåle/sende signaler fra alle hjul min. hvert tiende minut, og systemet skal registrere, hvis dæktrykket falder mere end 20 % eller under 1,5 bar.

Der findes 2 systemer: Indirekte TPMS er sammenkoblet med ABS- og ESP-systemerne og måler forskellen i hjulenes omløbshastighed. Stigende hastighed på et af hjulene betyder mindre diameter og dermed trykfald i dækket. Ingen måling ved køretøjets stilstand. Direkte TPMS benytter en elektronisk sensor, som måler dæktryk og temperatur og sender disse oplysninger via radiobølger på 433 MHz til bilens styresystem. Måler også på reservehjul, hvis sådan et findes.

Hvilket system bliver det mest udbredte, direkte eller indirekte?

Iflg. Rema Tip Top internationale undersøgelser, vil der på sigt blive en fordeling på ca. 70 – 80 % der vil komme til at køre med direkte sensor system. Og ca. 20 – 30 % med indirekte system. Dette beror på, at ved det direkte system, hvor vi i øjeblikket alene bruger målingerne af tryk og temperatur, i fremtiden vil være i stand til at foretage yderlige måle data som der kunne blive behov for i forhold til bilens sikkerhedssystem.

Samtidig er de målinger det direkte system giver mere præcise end de 20 % tolerance som der fordres af lovgivningen. Ved det in-direkte system, er der i øjeblikket diskussioner om hvorvidt, det overhovedet er i stand til at måle med 20 % afvigelser, flere mener det ligger over 25%. 

En af problemstillingerne ved det indirekte system, kan også være reaktionstiden! Eks.: En mellemstor bil der kører på eks. 40 profil, mister tryk på et baghjul, hvor belastningen er 20 % af bilens vægt eller mindre. Stivheden i dækkets sidevæg og den lave belastning fra bilen, kan betyde at dækkets rotation ikke reduceres nok til at måle afvigelsen og derved ingen advarsel til bilens fører. Ved høj motorvejs hastighed over en længere strækning, kan pågældende hjul kunne risikere at blive meget varmt, og måske separere.

I henhold til disse praktiske forhold, er det i dag op til bilproducenten hvilket system, der implementeres.

Det forlyder dog, at flere bilproducenter går i retning af det direkte system.


Mulighed for firmaaftale

Hos A/S Ovethi tilbyder vi din virksomhed en firmaaftale, der sikrer jeres virksomhed og ansatte gode priser på dæk, fordi I som enhed kan aftage et vist antal dæk om året. A/S Ovethi - Dansk Dæk Service har afdelinger over hele landet og hovedsæde i Gelsted på Vestfyn. Samtlige afdelinger kan tilbyde den samme ekspertise med håndtering af dæk og fælge, og herudover er der tilknyttet servicevogne, udstyret med de nødvendige og nyeste værktøjer, som kører over hele landet. 

Ansøg om Firmakonto

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

×

Brug for hjælp?

Går du i stå, når du skal bestille dæk, så kontakt os. Vi sidder klar ved telefonerne i åbningstiden, og har du brug for hjælp uden for vores åbningstider, kan du sende os en mail, som vi vil besvare hurtigst muligt.

Din kontaktperson
Jesper S. Christensen 63 17 31 10 webshop@ovethi.dk

Skriv dit telefonnr. og vi ringer dig op hurtigst muligt!